CO2-utslipp fra nettsider

Digitale tjenester er også fysiske

Bak hvert klikk og lastet side ligger en usynlig verden av servere, datasentre og energiressurser som bidrar til karbonutslipp.

Nettsiden din er ikke bare et digitalt markedsføringsverktøy, den kan også være et utstillingsvindu for å fremme bedriftens miljø- og bærekraftsmål.

I en tid der miljø og bærekraft spiller en nøkkelrolle for å sikre investeringer, kontrakter og nye kunder, har også nettsiders karbonutslipp fått økt oppmerksomhet. Hvor mye CO2 en nettside slipper ut, avhenger av datamengden som lastes, og energien som brukes til å overføre og vise innholdet.

La oss se på noen eksempler

For å illustrere CO2-utslipp kan vi se for oss en kjøretur,
som starter ved Slottet i Oslo.

Gjennomsnittlig karbonutslipp for å laste et stort bilde på 1 megabyte er rundt 0,5 gram CO2. Dette tilsvarer å kjøre 4 meter med en gjennomsnittlig bensinbil, ikke nok til å nå Slottstrappa. Sett alene, er utslippet veldig lite. Men med flere bilder og tusenvis av lastinger nærmer forbruket seg fort en Norgesferie.

En lett nettside med optimalisert innhold

0,8 Mb

En slik side vil ha en størrelse på rundt 0,8 megabyte, og slipper ut 0,4 gram CO2 per visning. Ved 10 000 visninger gir dette totalt 4 kilo CO2

Tilsvarende en kjøretur på 30 km
Slottet
Kløfta

En standard WordPress-side uten optimalisering

5 Mb

En slik side vil ha en størrelse rundt 5 megabyte, og slipper ut 2,5 gram CO2 per visning. Ved 10 000 visninger gir dette totalt 25 kilo CO2

Tilsvarende en kjøretur på 180 km
Slottet
Brumunddal

En tung WordPress-side med store bilder og videoer

50 Mb

En slik side vil ha en størrelse på 50 megabyte, og slipper ut 25 gram CO2 per visning. Ved 10 000 visninger gir dette totalt 250 kilo CO2

Tilsvarende en kjøretur på 1800 km
Slottet
Tromsø
Utslipp for en gjennomsnitlig bensinbil, hentet fra Miljødirektoratet
Tall for Co2-utslipp per megabyte er kalkulert ved bruk av modellen til Sustainable Web Design

Utslipp fra nettsider er blitt mer synlig, og flere sjekker dette.

Derfor har flere norske bedrifter satt i gang tiltak for å få en nettside som drar i samme retning som andre klimatiltak.

Snøhetta har utviklet en tjeneste som lar brukere velge bildekvalitet for å redusere sitt karbonavtrykk, mens Equinor aktivt begrenser bruken av store bilder og videoer på sine nettsider. Ironisk nok viste en klimatest gjort av NRK at Natur og Ungdoms nettside fikk strykkarakter. 

Dette var vi rett og slett ikke klar over, og har selvfølgelig lyst til å gjøre noe med. Det er flott at flere slike verktøyer nå dukker opp på flere felt, slik at det kan bli enklere være bevisst, men også finne løsninger.
Gytis Blaževičius, nestleder i Natur og Ungdom

Hele artikkelen kan du lese på NRK.

Få fasiten med en gang

Vi har samlet to gratis verktøyene der du kan sjekke hvor stor din nettside er og få en rangering basert på CO2 estimerte utslipp. Helt gratis, ingen innlogging.

Visuelle medier som bilder og videoer, utgjør størsteparten av datamengden for de fleste nettsider. En god start er å gå gjennom hvilke bilder som er viktigst for å kommunisere produkt deres og komprimere disse, resten burde fjernes. Lange videoer kan klippes, eller bytes ut med SVG-animasjoner.

Hvordan kan en få ned utslippene?

Flere opplever også begrensninger med verktøyene nettsiden er bygget med. WordPress-nettsider har ofte unødvendig kompleksitet, med overflødig kode og mange plugins. Denne oppbyggingen gjør sidene tunge og ineffektive, noe som øker energibruken per visning.

Små utslipp kan virke ubetydelige, men skalaen av internettbruk gjør dem viktige å ta på alvor. En godt optimalisert nettside redusere ikke bare karbonutslippet for hver enkelt sidevisning, den er også raskere for brukeren og bidrar til bedre scoring av søkemotorer.

Økt bevissthet og flere positive ringvirkninger viser at det er verdt innsatsen å redusere datamengden, selv om nettsiden bare lastes 500 ganger i måneden.

En optimalisert nettside bidrar til

Reduserte utslipp

Flere besøkende

Kjapp lasting fra hytta

Vil du vite mer? Vi møtes gjerne

La oss hjelpe dere med å gjøre nettsiden til en del av bærekraftstrategien.

Sett opp et møte