Nettsiden din er ikke bare et digitalt markedsføringsverktøy, den kan også være et utstillingsvindu for å fremme bedriftens miljø- og bærekraftsmål.
I en tid der miljø og bærekraft spiller en nøkkelrolle for å sikre investeringer, kontrakter og nye kunder, har også nettsiders karbonutslipp fått økt oppmerksomhet. Hvor mye CO2 en nettside slipper ut, avhenger av datamengden som lastes, og energien som brukes til å overføre og vise innholdet.
La oss se på noen eksempler
som starter ved Slottet i Oslo.
Gjennomsnittlig karbonutslipp for å laste et stort bilde på 1 megabyte er rundt 0,5 gram CO2. Dette tilsvarer å kjøre 4 meter med en gjennomsnittlig bensinbil, ikke nok til å nå Slottstrappa. Sett alene, er utslippet veldig lite. Men med flere bilder og tusenvis av lastinger nærmer forbruket seg fort en Norgesferie.
En lett nettside med optimalisert innhold
En slik side vil ha en størrelse på rundt 0,8 megabyte, og slipper ut 0,4 gram CO2 per visning. Ved 10 000 visninger gir dette totalt 4 kilo CO2
En standard WordPress-side uten optimalisering
En slik side vil ha en størrelse rundt 5 megabyte, og slipper ut 2,5 gram CO2 per visning. Ved 10 000 visninger gir dette totalt 25 kilo CO2
En tung WordPress-side med store bilder og videoer
En slik side vil ha en størrelse på 50 megabyte, og slipper ut 25 gram CO2 per visning. Ved 10 000 visninger gir dette totalt 250 kilo CO2
Utslipp fra nettsider er blitt mer synlig, og flere sjekker dette.
Derfor har flere norske bedrifter satt i gang tiltak for å få en nettside som drar i samme retning som andre klimatiltak.
Snøhetta har utviklet en tjeneste som lar brukere velge bildekvalitet for å redusere sitt karbonavtrykk, mens Equinor aktivt begrenser bruken av store bilder og videoer på sine nettsider. Ironisk nok viste en klimatest gjort av NRK at Natur og Ungdoms nettside fikk strykkarakter.
Dette var vi rett og slett ikke klar over, og har selvfølgelig lyst til å gjøre noe med. Det er flott at flere slike verktøyer nå dukker opp på flere felt, slik at det kan bli enklere være bevisst, men også finne løsninger.
Gytis Blaževičius, nestleder i Natur og Ungdom