Tradisjonelt har de fleste nettsideprosjekter blitt gjennomført av eksterne ressurser. En beslutning som ofte er drevet av mangelen på tekniske ressurser innad i bedriften. Samtidig opplever mange nettsideeiere at samarbeid med eksterne fører til lite fleksibilitet, lang ventetid for endringer og "lock-in", en situasjon der bedriften må forholde seg til én spesifikk leverandør.
Med nye verktøy som Wix og Squarespace kan de fleste enkelt lage en liten statisk nettside med bruk av flotte maler, assistert av AI og enkle grafiske verktøy. Dette har gjort at flere bruker sine markedsføringsresurser når nettsiden skal oppdateres. For små selskaper går dette ofte greit og den første leveringen blir som forventet.
Men vi møter ofte markedsførere etter en periode med eget ansvar. Ressursknapphet og stadig nye ønsker om mer kompleks funksjonalitet gjør fort at man når "taket" for slike tjenester, og enhver oppdatering etter den første tar mer og mer tid.
Dette er ikke unikt for Norge, og en ser endring over hele fjøla. Store selskaper som Coca-Cola og Dropbox velger å få eksterne selskaper til å bygge deres nye nettsider. Dette er igjen blitt den foretrukne tilnærmingen, ettersom plattformer som Webflow tilbyr langt større designfrihet både før og etter levering. Selskapene får fortsatt eierskap til nettsiden samtidig som de drar nytten av å samarbeide med eksperter på nettsideutvikling. En perfekt symbiose der en sammen skaper nettsider som for få år siden ville vært langt utenfor budsjettet til de fleste.
Så hvorfor velger bedrifter igjen å bruke eksterne for å designe og utvikle nettsider?
Eksterne selskaper som spesialiserer seg på nettsideutvikling har prosessene, verktøyene og ekspertisen som trengs for å levere raskt. Et prosjekt som kan ta seks måneder internt, kan ofte være ferdig på to måneder med en ekstern partner. Dette betyr raskere lansering og mindre intern ressursbruk.
Eksterne leverandører jobber med et bredt spekter av kunder og teknologier, noe som gir dem en dypere forståelse av hva som fungerer. De kan bidra med de nyeste trendene innenfor design, funksjonalitet og brukeropplevelse, noe som ofte er vanskelig å oppnå internt uten dedikerte ressurser. Vi jobber tett med fotografer, illustratører, 3D animatører, eksperter på innholdsproduksjon og sosiale medier.
I dag tilbyr de fleste eksterne selskaper løsninger som gir full kontroll til bedriften etter lansering. Moderne plattformer som Webflow og lignende lar fler ansatte enkelt oppdatere innhold uten behov for teknisk kunnskap og lang opplæring. Dette betyr at bedriften unngår å bli låst til én leverandør og kan beholde fleksibiliteten.
Når et nettsideprosjekt håndteres internt, tar det ofte tid og ressurser fra andre viktige oppgaver. Å samarbeide med eksterne frigjør interne team til å fokusere på det de gjør best, samtidig som nettsideprosjektet blir ivaretatt av spesialister leverer det lille ekstra.
Når det kan lønne seg å gjøre prosjektet internt?
Selv om eksterne leverandører er det beste valget for mange bedrifter, finnes det helt klart situasjoner der interne prosjekter kan gi mening:
- Din første nettside. Når bedriften er liten og en ikke har bygget kapital eller team kan det være smart å sette opp en inspirerende nettside for å tiltrekke seg riktig kompetanse. Enkle nettsider med 1-3 sider basert på en ferdig mal gjør ofte nytten helt i starten.
- Om en skal videreutvikle en nettbutikk utover funksjonaliteten som tilbys gjennom WooComerce eller Shopify og en vil ha mer kontroll.
- Når bedriften har dedikerte utviklere og designere med erfaring i nettsideprosjekter vil vi ofte anbefale at disse benyttes. Men, vi har også erfaringer om at nettsideprosjekter ofte blir forsinket av interne uenigheter, da kan det lønne seg å få inn en ekstern aktør for å sikre progresjon.
- Når det er viktig å bygge kunnskap og kompetanse internt som en del av en langsiktig strategi.
Når alt kommer til alt, veier effektivitet og ekspertise tyngst. Å samarbeide med eksterne aktører gir bedriften mulighet til å spare tid, fokusere på kjernevirksomheten og levere nettsider som virkelig skaper verdi.
Å få en ny nettside blir enklere og raskere å gjennomføre med hjelp fra eksterne leverandører. Frykten for tap av kontroll over kode og lock-in gjelder heller ikke lengre.
Ved å samarbeide med eksperter kan bedrifter spare tid, få tilgang til ny teknologi og fokusere på det som virkelig betyr noe – å skape en nettside som gir verdi for både kunder og bedriften.