Analyse uten cookies

Verdifull innsikt uten cookiebanner

Cookiebannere trenger ingen introduksjon - alle misliker dem. Besøkende opplever at de forstyrrer brukeropplevelsen og eieren av nettsiden ser på de som et onde for å unngå juridiske problemer.

Fra 1. januar 2025 er det nye regler for bruk av cookies. Blant annet så skal leseren selv kunne velge hvilke informasjonskapsler de tillater eller ikke. Dette betyr at flere bedrifter må oppdatere sine nettsider og lage nye bannere som følger de nye reglene.

Det å lage et cookiebanner burde jo være en smal sak, men byråkratene har klart å lage et juridisk minefelt av regler og krav til hva et cookiebanner skal gjøre og hvordan de skal se ut.
Kurt Lekanger, Journalist i Kode24

Derfor tyr de fleste til ferdige løsninger for cookiebannere som koster fra 150 kroner i måneden per nettside. Da får en løsningen kjapt på plass, og man er sikret mot juridiske problemer i fremtiden. Men hva om det finnes en løsning som både gir verdifull innsikt og eliminerer behovet for et cookiebanner?

Cookies 101

Tenk deg at du går inn på en kaffebar. De ansatte lager en liten lapp der det står hva du bestilte og dine preferanser. Neste gang du kommer inn, ser de på lappen og vet akkurat hvilken kaffe du vil ha.

På samme måte bruker nettsider cookies til å huske ting som:

  • Hva du har lagt i handlekurven på en nettbutikk.
  • Innstillingene dine, som språk eller mørkt-modus.
  • Hvordan du bruker nettsiden, slik at de kan gjøre den bedre.

Noen cookies deler også informasjon med andre*, for eksempel annonsører. Det er som om kaffebaren deler lappen din til en annen butikk, slik at de også kan anbefale deg produkter. Når cookies deles må en informere via et cookie banner.

I forbindelse med cookies kalles andre, annonsører og tjenester ofte for tredjeparter.

Selvfølgelig kan du ha en nettside uten cookie banner

Mange bedrifter samler inn store mengder data gjennom cookies, ofte uten å egentlig ha behov for det. Verktøy som Google Analytics eller Hotjar konfigureres lite, og samler inn store mengder data som kan brukes til å identifisere en person og dens bruksmønster. Men for de fleste norske bedrifter, spesielt de som ikke lever av annonsebaserte forretningsmodeller, er dette unødvendig.

Innsikt ≠ Cookies

Det er fullt mulig å hente innsikt som er verdifull for bedriften, helt uten å bruke personidentifiserbar informasjon (PII) eller lagre informasjonen i cookies. Det betyr at du kan forstå hvordan brukerne samhandler med nettsiden din, hvilke sider som gir verdi, og hvilke som kanskje skaper irritasjon – uten å måtte håndtere personinformasjon. Voilà, nå trenger du heller ingen plagsomme bannere.

God innsikt – uten kompromiss på personvern

Ved å bruke løsninger som Plausible Analytics, kan du samle inn anonymiserte data som gir deg all innsikten du trenger for å optimalisere nettsiden din. Dette inkluderer:

  • Oversikt over trafikkmønstre og populære sider.
  • Innsikt i hvor brukerne kommer fra, og hvilke enheter de bruker.
  • Data om hvor lenge de blir på ulike sider og hvor langt de scroller.
  • Egendefinerte mål og visualisering av salgstrakt

Alt dette uten å lagre sensitive personopplysninger eller dele data med tredjepartsleverandører.

Dette eliminerer ikke bare behovet for et cookie-banner, men skaper også en bedre brukeropplevelse ved at besøkende slipper unødvendige valg og forstyrrelser.

Hvorfor velge en cookiefri løsning?

  1. Forenklet etterlevelse av personvernlover: Ved å unngå  personidentifiserbar informasjon (PII) , reduserer du risikoen for brudd på GDPR.
  2. Forbedret brukeropplevelse: Ingen forstyrrende bannere, kun en sømløs opplevelse for dine besøkende.
  3. Få god innsikt: Flere lesere bruker verktøy for å automatisere blokkering av cookies, med løsninger som Plausible får du innsikt fra alle brukere samtidig som du viser at bedriften respekterer personvern.

Hva med nettbutikker og avansert markedsføring?

For noen bedrifter, som nettbutikker, er cookies ofte nødvendig for å bruke verktøy som Google Tag Manager, Google Merchant Center eller AI-drevne kampanjeoptimaliseringer som Google Performance Max. Disse verktøyene krever en viss grad av sporing for å fungere effektivt, og dermed er en avhengig av cookies.

Likevel bør det vurderes nøye om slike verktøy er essensielle for bedriftens mål. Hvis ikke, kan en løsning uten cookies spare både tid og penger, samtidig som det styrker brukernes tillit.

Et nytt perspektiv på nettsideanalyse

I stedet for å fokusere på hva du kan samle inn, bør du spørre deg selv hva du egentlig trenger for å skape verdi. For mange bedrifter er anonymisert innsikt mer enn nok til å ta gode beslutninger. Med løsninger som Plausible Analytics kan du være datadrevet uten å gå på bekostning av personvernet – og uten behov for det beryktede cookie-banneret.

Ta kontroll over dataene dine på en måte som respekterer brukerne dine og styrker merkevaren din. Det er fremtiden for nettsideanalyse.

Trenger du hjelp på veien? Vi står klare til å hjelpe deg

Trenger du hjelp med oppsett av analyseverktøy?

La oss hjelpe dere med å forstå hva som gir de besøkende verdi, slik at bedriften kan prioritere videre utvikling.

Sett opp et møte